Οι ελληνικές εξαγωγές συνεχίζουν την ανοδική πορεία και στο ξεκίνημα της νέας χρονιάς, μετά το ιστορικό ρεκόρ που πέτυχαν το 2018.
Σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, αυξήθηκαν κατά 84,9 εκατ. ευρώ ή κατά 1,1% και ανήλθαν σε 7,86 δισ. ευρώ από 7,78 δισ. ευρώ, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή αυξήθηκαν στα 5,46 δισ. ευρώ από 5,29 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 159,1 εκατ. ευρώ ή κατά 3%.
Πάντως όσον αφορά στα αγροτικά προϊόντα, παρουσιάζεται μια μείωση (-10,3%) των εξαγωγών, σε 1.354,1 εκ.€ από 1.510 εκ.€, που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη μεγάλη υποχώρηση των αποστολών της υποκατηγορίας «λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης» – δηλαδή κατά κύριο λόγο των εξαγωγών ελαιολάδου, σε 113,5 εκ.€ από 275,4 εκ.€ (-58,8%), αλλά και στη μείωση (-3,1%) των εξαγωγών της σημαντικότερης υποκατηγορίας «τρόφιμα και ζώα ζωντανά» (1.063,2 εκ.€ από 1.097,8 εκ.€). Η εν λόγω υποκατηγορία αφορά στο 13,5% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019. Σημαντική ποσοστιαία άνοδος (+29,7%) καταγράφεται στις αποστολές της υποκατηγορίας «ποτά και καπνός» (177,4 εκ.€ από 136,8 εκ.€).
«Η έμπρακτη στήριξη των ελληνικών εξαγωγών είναι μονόδρομος για να τεθούν οι βάσεις για μια ισχυρή οικονομία που θα παράγει βιώσιμα πλεονάσματα και θα δημιουργεί καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας», τονίζει ο ΠΣΕ και προσθέτει:
«Είναι η ώρα, για την χάραξη μιας εθνικής στρατηγικής που θα απελευθερώσει τις υγιείς δυνάμεις της παραγωγής και της καινοτομίας που θα πάνε την ελληνική οικονομία πολλά βήματα μπροστά.
Μια εθνική στρατηγική που θα εστιάζει στην άρση των εμποδίων και θα διευκολύνει το έργο των εξαγωγέων. Που θα καταπολεμά τη γραφειοκρατία και θα στηρίζει με νέα και φθηνή χρηματοδότηση τις εξαγωγικές επιχειρήσεις. Που θα μειώσει την υψηλή φορολογία που ταλανίζει την εγχώρια επιχειρηματικότητα και υπονομεύει τις προοπτικές της. Και το κυριότερο θα δίνει κίνητρα για την ενδυνάμωση του παραγωγικού ιστού, ο οποίος δέχθηκε ισχυρό πλήγμα στη διάρκεια της κρίσης».
Στο μεταξύ η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη δεύτερη θέση έχει ανέλθει η Γερμανία, η οποία βρίσκονταν στην 3η θέση στο αντίστοιχο περσινό τρίμηνο. Ακολουθεί η Κύπρος με άνοδο μίας θέσης στη σχετική κατάταξη και η Τουρκία, προς την οποία η σημαντική μείωση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά -28,2%), οδήγησε στην απώλεια δύο θέσεων στη λίστα των κυριότερων προορισμών.
Η Βουλγαρία και ο Λίβανος ακολουθούν στην 5η και 6η θέση αντίστοιχα, όπως και το πρώτο τρίμηνο του 2018, ενώ στην 7η θέση ανέβηκε το Ηνωμένο Βασίλειο, κερδίζοντας δύο θέσεις (από την 9η). Στην 8η θέση, με άνοδο τριών (από την 11η) βρίσκεται η Γαλλία, ενώ την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνουν η Ισπανία, με υποχώρηση μίας θέσης και οι ΗΠΑ, με υποχώρηση τριών θέσεων (ήταν στην 7η θέση).