Να σταματήσει τη διακίνηση και εμπορία ατυποποίητου, «χύμα» ελαιολάδου και βρώσιμης ελιάς επιχειρεί το ελληνικό σήμα στα εν λόγω προϊόντα. Το σήμα εξασφάλισαν ήδη 7 ελληνικές επιχειρήσεις για 35 συνολικά προϊόντα, στο πλαίσιο τελετής απονομής που έγινε σε εκδήλωση που διοργάνωσαν στην 83η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ), η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, σε συνεργασία με τον ΕΛΓΟ-Δήμητρα. Οι επτά επιχειρήσεις που έλαβαν πρώτες το ελληνικό σήμα στην ελιά και στο ελαιόλαδο για 35 προϊόντα, είναι οι: Terra Creta ABEE, Μεσογειακή ΓΗ ΕΕ, Κοντοδήμας Αθανάσιος, Olico Brokers Μονοπρόσωπη ΙΚΕ, Αλμπαντάκης Ανώνυμη Εμπορική Εξαγωγική και Βιοτεχνική Εταιρεία και το διακριτικό τίτλο «Ανεμόμυλος The Cretan Olive Mill AE», Ψαρουδάκης Ελαιόλαδα ΑΕ και Medolio AE.
Για την εξέλιξη αυτή και το τι πρακτικά σημαίνει μίλησε στον ΑγροΤύπο, η υπεύθυνη εργοστασίου της εταιρείας τυποποίησης ελαιολάδου, Medolio ΑΕ, που έλαβε το σήμα, κα Κατερίνα Σκουλικάρη. Όπως μας είπε, «το Ελληνικό Σήμα είναι κάτι που το ζητάγαμε και το περιμέναμε όλες οι επιχειρήσεις, που κάνουμε σωστή δουλειά και παράγουμε καλά προϊόντα. Είναι πάντα πολύ χρήσιμο ο καταναλωτής, να παίρνει με μια ματιά, μια εγγύηση ποιότητας, για αυτό που αγοράζει. Για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει να τηρηθούν με ευλάβεια οι όροι και προϋποθέσεις χρήσης του σήματος. Εμείς στη Medolio, νιώθουμε περήφανοι, που αναγνωρίζεται η προσήλωση μας στην καλή ποιότητα του ελαιόλαδου που παράγουμε».
Στο χαιρετισμό του στη σημερινή εσπερίδα, ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βασίλης Κόκκαλης, υπογραμμίζοντας ότι για χρόνια ο τομέας της παραγωγής ελαιολάδου και βρώσιμων ελιών πλήττεται από την κυκλοφορία «χύμα» προϊόντος, αγνώστου ταυτότητας, ποιότητας και περιεκτικότητας, επεσήμανε ότι
«μεταξύ της πρακτικής του να «δώσω ένα τενεκέ λάδι στο συγγενή μου», κυκλοφορούν τεράστιες ποσότητες οι οποίες αποτελούν την επιτομή της κακοδαιμονίας για την ανάπτυξη της καλλιέργειας της ελιάς».
Όπως είπε, στο σύγχρονο περιβάλλον, που χαρακτηρίζεται από τις έντονες ανταγωνιστικές πιέσεις της παγκοσμιοποίησης, ο μόνος ασφαλής δρόμος για μια πορεία βιώσιμης και αξιοπρεπούς ανάπτυξης των ελληνικών γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, «είναι η υιοθέτηση μιας ξεκάθαρα αναγνωρίσιμης ταυτότητας» και πρόσθεσε «αυτό ακριβώς επιτυγχάνεται μέσα από την δυνατότητα απονομής του Ελληνικού Σήματος στο Εξαιρετικό Παρθένο Ελαιόλαδο, το Παρθένο ελαιόλαδο και τις Επιτραπέζιες Ελιές».
Συγχαίροντας τον ΕΛΓΟ-Δήμητρα και τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Καταναλωτών, για την προσπάθειά τους, ο κ. Κόκκαλης, συνεχάρη και τις επιχειρήσεις που έλαβαν το ελληνικό σήμα, αλλά και εκείνες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να το αποκτήσουν. «Τους αξίζουν συγχαρητήρια διότι κινήσεις όπως αυτές σηματοδοτούν την αφομοίωση από μέρους των δημοσίων υπηρεσιών και του επιχειρηματικού κόσμου, του νέου μοντέλου σύγχρονης αγροτικής επιχειρηματικότητας που οραματίζεται η σημερινή κυβέρνηση», υπογράμμισε. Επισήμανε ότι μέσα στο Φθινόπωρο ο ΕΛΓΟ-Δήμητρα σε συνεργασία με το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο που θα πραγματοποιήσει τους ελέγχους, «θα ξεκινήσει να παρέχει για πρώτη φορά πιστοποιημένο πολλαπλασιαστικό υλικό ελιάς στους Έλληνες φυτωριούχους».
«Η στροφή στα τυποποιημένα και αυστηρώς ελεγμένα προϊόντα, οδηγεί στη μείωση του φαινομένου των ελληνοποιήσεων, ένα φαινόμενο που οδηγεί σε εξαπάτηση του καταναλωτή και σε δυσφήμηση των προϊόντων της ελληνικής γης. Η σωστά οργανωμένη εξωστρέφεια των αγροτικών προϊόντων μπορεί να εξασφαλίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και να προστατεύσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό το εισόδημα του παραγωγού και τη βιωσιμότητα της αγροτικής επιχείρησης», τόνισε.
Χαιρετισμό απηύθυνε και η υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Ολυμπία Τελιγιορίδου, η οποία τόνισε ότι το ελληνικό ελαιόλαδο είναι «ξακουστό» στο εξωτερικό και υπογράμμισε την υποχρέωση, αλλά και θέληση, της ελληνικής πολιτείας να του «δώσουν την προστασία που του αξίζει».
Παράλληλα, αναφέρθηκε στο στόχο της ελληνικής κυβέρνησης για την ταυτοποίηση όλων των ελληνικών αγροτικών προϊόντων, προκειμένου να «αντιμετωπιστούν και οι παραβατικές διαδικασίες των ελληνοποιήσεων», ενώ εξέφρασε εκ νέου την πεποίθησή της ότι η «αγροτική παραγωγή μπορεί να αποτελέσει το όχημα που θα βγάλει τη χώρα από την οικονομική κρίση».
«Η πιστοποίηση των αγροτικών προϊόντων μέσω του ελληνικού σήματος, αποτελεί στρατηγικό στόχο για την Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, αφενός μεν γιατί προστατεύει τα δικαιώματα των καταναλωτών, αφετέρου δε γιατί είναι ένα χρήσιμο εργαλείο εμπορικής στρατηγικής», είπε στην ομιλία του ο αρμόδιος γενικός γραμματέας, Δημήτρης Αυλωνίτης. Οπως τόνισε, το ελληνικό σήμα πρέπει να ταυτιστεί στη συνείδηση του κόσμου, όχι μόνο για την προέλευση, αλλά και για την ποιότητα που εξασφαλίζει και στο πλαίσιο αυτό ανακοίνωσε ότι άμεσα θα ξεκινήσει εκστρατεία ενημέρωσης και στο εξωτερικό. Υπενθύμισε ότι από την 1η Ιανουαρίου 2018 απαγορεύεται η χρήση επαναχρησιμοποιούμενων φιαλών με ελαιόλαδο στον κλάδο της εστίασης και είναι υποχρεωτική η χρήση συσκευασιών μιας χρήσης με επώνυμο προϊόν. Ο κ. Αυλωνίτης προανήγγειλε επίσης, «εντατικούς ελέγχους στο αμέσως επόμενο διάστημα στο χώρο της εστίασης».
Ο πρόεδρος του ΕΛΓΟ-Δήμητρα, Νικόλαος Κατής, είπε ότι σήμερα διαθέτουν ελληνικό σήμα 40 επιχειρήσεις παραγωγής γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων, για συνολικά 410 προϊόντα και ευχήθηκε «να γίνουν σύντομα 107, οι επτά επιχειρήσεις που έλαβαν σήμερα το ελληνικό σήμα στην ελιά και το ελαιόλαδο».
Όπως είπε, ήδη αξιολογούνται και άλλες αιτήσεις επιχειρήσεων για την απόκτηση του ελληνικού σήματος και μεταξύ άλλων σημείωσε ότι η απόκτησή του μπορεί να χρησιμοποιηθεί για «ανάσχεση της μαύρης διακίνησης που πλήττει και την προστιθέμενη αξία του, εδραίωση της εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές, προστασία των ίδιων των παραγωγών και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΓΕΩΤΕΕ, Σπύρος Μάμαλης, υπογράμμισε ότι το ελληνικό σήμα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως το πλέον χρήσιμο εργαλείο για το marketing που θα αναδεικνύει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των επιχειρήσεων και θα δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να επιλέγουν. «Το ελληνικό σήμα αυξάνει την εθνοκεντρικότητα των καταναλωτών», επισήμανε χαρακτηριστικά και συνέστησε «προσοχή» στη διαχείριση της ιστορίας του στο εξωτερικό.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Νέων Αγροτών, Θεόδωρος Βασιλόπουλος, αφού αναφέρθηκε στο ελαιόλαδο νομού Ηλείας υπογράμμισε «πως εκπαίδευση, κατάρτιση και άρτια ενημέρωση, ο μόνος δρόμος για να φτάσει ο νέος αγρότης στο σημείο να παράγει ποιοτικά προϊόντα που θα διαθέτουν το ελληνικό σήμα” και πρόσθεσε: «πρέπει να αλλάξει άμεσα αυτό που μαρτυρούν τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, βάσει των οποίων το 80% των νέων αγροτών κάτω των 35 χρόνων δεν έχουν κατάρτιση».
Οι νέοι αγρότες, σύμφωνα με τον ίδιο, έχουν ανάγκη εξειδικευμένης κατάρτισης σχετικά με τις καλλιέργειες που επιλέγουν και αναβάθμιση της τεχνογνωσίας τους με τις κατάλληλες κατευθύνσεις για την παραγωγή αγροτικών προϊόντων που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της αγοράς και να σέβονται το περιβάλλον.
«Ανεκμετάλλευτο ελληνικό χρυσό» χαρακτήρισε το ελαιόλαδο ο πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), Γιώργος Καββαθάς, υπογραμμίζοντας ότι είναι «εθνικό καθήκον η θωράκιση του ελληνικού ελαιολάδου στη χώρα μας».
Χαρακτηρίζοντας «τραγική οκταετία» τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, ο κ. Καββαθάς, μίλησε για επιδημία λουκέτων, αύξηση της ανεργίας και δραματική μείωση της παραγωγικής διαδικασίας. Στο πλαίσιο αυτό τόνισε «εάν κάθε μία Ελληνίδα δαπανούσε 1.000 ευρώ ετησίως για την αγορά αποκλειστικά και μόνο ελληνικών προϊόντων, αυτό θα σήμαινε 10 δισ. ευρώ στην εθνική οικονομία και 550.000 νέες θέσεις εργασίας».
Μεταξύ άλλων τόνισε ότι το ελληνικό σήμα από τον πρωτογενή μέχρι και τον τριτοτεγνή τομέα πιστοποιεί την ποιότητα των ελληνικών αγαθών.
Στην εκδήλωση παρεαβρέθηκαν εκπρόσωποι φορέων, επιμελητηρίων και επιχειρήσεων, μεταξύ των οποίων ελαιοπαραγωγοί και εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της παραγωγής και τυποποίησης ελαιολάδου.
Λίγα λόγια για το Ελληνικό σήμα
Το Ελληνικό σήμα προϊόντων και υπηρεσιών με βάση τον ν.4072/2012 αποτελεί επίσημο σήμα του Ελληνικού κράτους και διακρίνει προϊόντα και υπηρεσίες, τα οποία έχουν αποδεδειγμένα ελληνική προέλευση. Τα εν λόγω προϊόντα και οι υπηρεσίες, καθώς και η εγχώρια παραγόμενη προστιθέμενη αξία τους, πιστοποιούνται και προβάλλονται ως ελληνικά από επιχειρήσεις που κάνουν χρήση του σήματος και δραστηριοποιούνται είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό.
Η χρήση του Ελληνικού Σήματος και η τυποποίηση των προϊόντων που παράγονται στην ελληνική γη, αποσκοπεί στην ανάδειξη τους αλλά και την ανάδειξη των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια παραγωγή, λαμβάνοντας υπόψη και την ανάγκη να προβάλλονται με έναν οργανωμένο τρόπο προϊόντα και υπηρεσίες επιχειρήσεων, ώστε να ενισχύεται η ποιοτική τους ταυτότητα.
Ο ΕΛΓΟ – Δήμητρα αποτελεί ήδη φορέα απονομής του ελληνικού σήματος στο γάλα και στα γαλακτοκομικά προϊόντα και αξιοποιώντας την τεχνογνωσία του στον τομέα του παρθένου και εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου κατά τη σύνταξη προδιαγραφών ποιότητας για τα αγροτικά προϊόντα, εκπόνησε τον κανονισμό απονομής του Ελληνικού Σήματος στο παρθένο και εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο και στην επιτραπέζια ελιά και αποτελεί τον επίσημο φορέα απονομής του.
Σκοπός του ελληνικού σήματος είναι, η εδραίωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στα ελληνικά προϊόντα, η προστασία των συμφερόντων των παραγωγών, καθώς και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.